سخنان و اشعار دکتر سید محمود انوشه

سخنان و اشعار دکتر سید محمود انوشه

سخنان و اشعار دکتر سید محمود انوشه

سخنان و اشعار دکتر سید محمود انوشه

سخنان و اشعار دکتر سید محمود انوشه چهره شناسی روانشناسی بهشت با سند منگوله دار اعتیاد ازدواج مواد مخدر روابط دختر و پسر سبک زندگی داستان روانشناسی لبنان شعر

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پنجشنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۹:۱۳ ب.ظ

حجاب در ایران دکنر انوشه


کار انسان اندیشمند شبیه کار زنبور عسل است

همانگونه که زنبور عسل گرده ی گل را جمع میکند و انرا در بطن خودش تبدیل به شهد و عسل می نماید کار انسان اندیشمند هم جمع اوری علوم است و تبدیل این علوم در متن اندیشه ی خودش به معرفت است لذا اگر علم به معرفت تبدیل نشود علم به ما هو نفسه علم علمی که از توش علم بیرون بیاد علم به ما هو علم به هیچ دردی نمی خوره میشه کشک

مولانا اشاره می کنه این را خیلی دقت کنید

این داستان را بارها و بار ها در مثنوی بخوانید چون بسیار نکته در رابطه با مباحث فرهنگی ما درش وجود دارد

مولانا اشاره می کنه به چینی ها و رومی ها که در بحث هنر بین اینها رقابتی صورت گرفته بود

چینیان گفتند ما نقاش تر رومیان گفتند

رومیان گفتند ما را کر و فر

اهل چین و روم در بحث امدند

رومیان در علم واقف تر بودند

مولانا معتقد که رومی ها همان فضای معرفتی را داشتند یعنی ان مقدار از علمی را که در اختیار داشتند میفهمیدند

این همان 4بیت ابن یمین ِ

ابن یمین میگه :

 آن کس که بداند و بداند که بداند    این بداند دوم یک فهم معرفتی از بداند اوله یعنی

 ان کس که بداند و بفهمد که بداند

اسب شرف از گنبد گردون بجهاند

ان کس که بداند و نداند که بداند   مثل همین فارالتحصیل های دانشگاه ها ی ما

ان کس که بداند و نداند که بداند

 بیدارش نما که بیش از این خفته نماند

انکس که نداند و بداند که نداند

لنگان خرک خویش به مقصد برساند

انکس که نداند و نداند که نداند و نخواهد که بداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند

ما دو جور جهل داریم

یک جهل ساده و بسیط که فرد میدونه که نمیدونه

و یک جهل مرکب که فرد نمیدونه که نمیدونه

این فکر می کنه که همه چیز رو میدونه

مولانا اشاره میکنه چینیان گفتند ما نقاش تر رومیان گفتند مارا کر و فر

اهل چین و روم در بحث امدند رومیان در علم واقف تر بودند

گفت سلطان امتحان خواهم در این تا کنم در دعوی ان به را گزین

پادشاه گفت امتحانتون میکنم

چینیان گفتند یک خانه به ما خاص بسپارید و یک ان شما

بود دو خانه مقابل در به در

این یکی چینی ستد رومی دگر پادشاه یک سالن در اختیارشون گذاشت یک دیوارش را داد به چینی ها و یکیش را داد به رومی ها

چینیان از شه صد رنگ خواستند پس خزانه باز کرد ان ارجمند

شروع کردند نقاشی کردن

رومیان گفتند نه نقش و رنگ در خور اید کار را جز دفع زنگ

در فرو بستند و سیقل میزدند همچو گردون سافی و ساده شدند شروع کردند آینه کاری  سیقل کاری

اینا شروع کردند نقاشی

یک دیوار در اختیار چینی ها و یک دیوار در اختیار رومی ها و یک پرده هم در وسطش

چینیان چون از عمل فارق شدند از پی شادی دهل ها می زدند چون که شه امد در ان چینی سرا میربود ان عقل را و فهم را بعد از ان امد به سوی رومیان پرده را بالا کشیدند از میان نقش ان تصویر و  ان کردار ها زد بر ان سافی شده دیوار ها هر چه انجا بود اینجا به نمود دیده را دیده خامی میربود عاشقان عارفان ان رومیان اند ای پسر نی ز تکرار کتاب و نی هنر لیک سیقل کردند ان سینه ها پاک از آز و هرس و بخل و کینه ها

نقش و قشر علم را بگذاشتند رایت علم الیقین افراشتند

خرده کاری های علم هندسه یا نجوم و علم طب و فلسفه که تعلق با همین دنیا ستش ره به هفتم اسمان بر نیستش این همه از علم بنای آخور است کَه عماد ِبود ِ گاو و اشتر است بحر استقبای حیوان چند روز نام ان کردند این گیجان رموز

علم راه حق و علم منزلش  صاحب دل داند انرا باطلش

علم رسمی سر به سر قیل است و قال  نه از ان کیفیتی حاصل نهال طبع را افسردگی بخشد مدام    مولوی باور ندارد این کلام

علم نبود غیر علم عاشقی ما بقی تلبیس ابلیس شقی هر که نبود مبطلای ماه روی   اسم او از لوح انسانی بشوی

بحثی که ما با عزیزانمان    عنوانی که به ما دادند در رابطه با حجابه و عفاف ، حیا

این برای من خیلی اهمیت دارد که ایا واقعا ما در سال 1386

به درجه ای از این معنا ومفهوم و فرهنگ رسیدیم که بدونیم بچه ها ی ما ممکنه مفهوم حجاب یا حیا یا عفاف رو ندونسته باشند و نفهمیده باشند صحبت هایی که عزیزان کردند مصاحبه هایی که انجام دادند در زیبا ترین واژه ها و کلماتی که به کار بردند همه و همه حکایت از این داره که اصطلاح حجاب رو و حیا رو و عفاف رو  همه ی بچه ها بخوبی متوجه شدند ببین بچه ها اصلا بحث من در رابطه با حجاب این بحثی نیست که بگن چادر سرت کن یا بگن روسری تو فلان نگه دار یا نمیدونم پسر این .. بحثم رو اینا نیست

بحثی که من خدمت عزیزان دارم امری است مترتب بر حجاب یه سوال مطرحه به عقیده ی شما این سوال را من نمیدونم چه جوری شما میتونین پاسخ بدین به عقیده ی شما ایا رفتار با حجاب میتواند فرهنگی را غنی کند یا یک فرهنگ غنی شده می تواند فردی را با حجاب کند   ها؟

حجاب میتونه فرهنگ را غنی کنه یا فرهنگ غنی شده میتواند حجاب رو شکل بده

در سال 1357 که  انقلاب شد  زمانی که انقلاب شد یک مرتبه خوب پیام حجاب به جامعه داده شد . تمام دختر ها و زنهای جامعه ما هم چادر رو خوب پذیرفته بودند اونهایی هم که نپذیرفتند بعد از انقلاب پذیرفتند

اما به عقیده ی شما این به این معنا بود که دختر جامعه ی ما حجاب رو با مفهوم حجاب یک جا پذیرفته

ها

شما اگر یادتون باشه مثلا در سال 64-65 -66  حتی تا سال مثلا 70 دختر جامعه ی ما یا زن جامعه ی ما بعضی هاشون این ها از اداره که خارج می شدند کم کم که به خانه نزدیک می شدند تو کوچه که یه مقداری خلوت بود این روسری همینطور ملودی عقب نشینی میزد میزد میزد به در خونه که می رسید دیگه درش می اورد خسته بود ازش نمیدونست این برا چیه نمیدونست حقم داشت اره الان هم بعضی جا ها اینطوریه و بعضی هام حق دارند

چرا این اتفاق می افته بدلیل اینکه بدلیل اینکه ما به اون منطقه و مرحله ی غنایی استغنا غنای کامل اشباع کمال و تعالی فرهنگی نرسیدیم که دختر یا پسر جامعه ی ما بر مبنای مفهومی که از حجب و حجاب دریافت کرده خودش را محجب یا محجبه کنه    یه بار قبلا خدمتتون عرض کردم میتوان حجاب داشت و حجب نداشت حجاب   حجاب استلزامی برای حضور حجب ندارد میشه ادم حجاب داشته باشه حجب نداشته باشه گرچه ذات حجاب به معنای اراستگی و پوشش برون این نیاز را به طور طبیعی به همراه داره که فرد از درون محجبه باشه عفیفه باشه مراحل عفت را در درون نگه داره این را بخاطر دا....  حالا چرا این اتفاق تو کشور ما نیو فتاد دختر جامعه ی ما در اون سالهای اول یه مدتی خوب فضای انقلاب وجنگ حاکم بود بر مبنای اون فضای سنگین انقلاب و جنگ این چیزو تحمل کرده بود اما نپذیرفته بود یعنی قبولش نکرده بود به مرور که دانشگاه ها در دانشگاه ها باز شد اون دوره ی تعطیلی مربوط به انقلاب فرهنگی بود بعد از اون در دانشگاه ها باز شد ارام ارام   ارام ارام   گام به گام ما وارد یک معنا و مرحله ی جدید شدیم  چرا این اتفاق نیوفتاد به این دلیل  اینو بخاطر داشته باشید فرهنگ   جنس فرهنگ یک عنصر کند و بطئیه هرگز شما نمیتونید فرهنگ رو در T  ثانیه یا در یک سال یا در دو ماه یا در پنچ ماه یا در پنج سال به یک جامعه تزریق کنید مگر شما تصور می کنید زمانی که اسلام مطرح شد و اونجمله ی قولو لا اله الاالله  تفلهو بیان شد تصور می کنید تا چه مدت  مردم مسلمان بودند ولی نماز نمی خوندند تا چه مدت تا چند سال تا سه سال در فرهنگ اسلامی ارام ارام بحث حجاب مطرح شد

 

ترک 1     27:05

 

  • محمد رحیمی
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.