سخنان و اشعار دکتر سید محمود انوشه

سخنان و اشعار دکتر سید محمود انوشه

سخنان و اشعار دکتر سید محمود انوشه

سخنان و اشعار دکتر سید محمود انوشه

سخنان و اشعار دکتر سید محمود انوشه چهره شناسی روانشناسی بهشت با سند منگوله دار اعتیاد ازدواج مواد مخدر روابط دختر و پسر سبک زندگی داستان روانشناسی لبنان شعر

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
پنجشنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۵۰ ب.ظ

سبک زندگی (دانشگاه اصفهان) دکتر انوشه

دکتر انوشه در اصفهان دانشگاه اصفهان

اگر غضه های بی حاصلی را که خورده ایم جمع کرده و حساب کنیم بسیار غصه خواهیم خورد!

عمری چکش برداشتم و بر سر میخی بر روی سندانی کوبیدم ، اینک پس از یک عمر می فهمم که هم آن چکش هم آن میخ هم آن سندان خودم بودم !!
به انسان ثروت و سلامتی را بدهید ، هر دو را در جستجوی خوشبختی از بین خواهد برد!
اونقدر به دنبال مفقود نگرد که موجود را هم از دست بدهی !
زندگی را آسان بگیرید زیرا روزگار به قدر کافی به شما سخت خواهد گرفت !
 
جامعه هم به انسان های خوش بین نیاز دارد ، وهم به انسان های بد بین ؛ چرا؟ 
چون خوشبین هواپیما می سازد ، و بد بین چتر نجات میسازد 
اما اصل کار چه کسی است ؟ خلبان ! خلبان است که باید واقع بین باشد!
پیچ جاده آخر راه نیست ، مگر اینکه تو نپیچی !
آشفتگی من از این نیست که تو به من دروغ گفته ای ! آشفتگی من از این است که دیگر نمیتوانم به تو اعتماد کنم !
این عادت متعارف کشور ماست : سلامتی فدای پول ، در مرحله اول ، بعد پول فدای سلامتی ! چند سال بعد : سلامتی فدای پول ، بعد پول فدای سلامتی !
اول با انگشتت آهسته به پیشانیت بکوب تا بعد مجبور نشوی با مشت به سرت بکوبی!!
زرتشت می گوید : آنکس که با زندگی میسازد زندگی را می بازد ، با زندگی نساز ، زندگی را بساز!!!
زندگی مثل بادکنکی ست در دستان یک کودک ؛ بعضی از افراد از ترس ترکیدن آن از لذت بردن از آن پرهیز می کنند! خیلی از آدما هستند که با زندگی مثل یک بادکنک بر خورد میکنند ، از ترس ترکیدنش بسیار احتیاط می کنند و حاظر نیستند اون لذت احتمالی رو هم ببرند !!

می توان به زور جوانی را به دانشگاه کشانید اما نمی توان به زور آن را به زور به اندیشیدن وا داشت !!
اساسا اینو بدونید : هیچ کس نمی تونه ادعا بکنه که مسئولیت هدایت اندیشه جوانان را به عهده داره ! اندیشه با خود جوانان است ، کار من یا امثال من هدایت صحیح احساسات جوانان است ، نوع نگاه و اندیشه به عهده ی خود آنان است و به هیچ کس مربوط نیست !  
اختیار بادها در دستان ما نیست ، اما اختیار بادبان ها در دستان ماست !
فرق ما با اروپایی ها این است که : اروپایی ها در خانه استراحت می کنند ، در اداره کار می کنند و در خیابان تفریح می کنند ؛ 
ما در خانه تفریح می کنیم ، در اداره استراحت می کنیم و در خیابان کار می کنیم !!!

طرف آرزو می کرد یه خونه ی بزرگ انگلیسی ، یه زن مخلص و مطیع ژاپنی ، یه غذای خوشمزه ی ایرانی و یه حقوق تاپ آمریکایی گیرش بیاد !! بعد از چند سال دیدند که این آدم : یه خونه ی ژاپنی ، یه غذای بی مزه ی انگلیسی ، یه زن چاق و لهر آمریکایی و حقوق ایرانی گیرش اومد!!!
صلح و آرامش دلیل نمی خواهد ، این جنگ و پرخاشگری و عصیان است که به دلیل و بهانه نیاز دارد
کسی که هیچ چیز رو تحمل نمی کنه ، خودش هم تحمل پذیر نیست !!

سالها باید بگذرد تا به یاری یافته هایمان ، رها شویم از دست بافته هایمان یعنی عادت هایمان !!  

انسان موفق کسی است که با سنگ هایی که در مسیرش قرار گرفته ، برای خود پلکان میسازد و با آجر هایی که به سمتش پرتاب می شود ، برای خود خانه می سازد ، انسان موفق کسی است که تعدید ها را تبدیل به فرصت می کند!
یک مدیر موفق کسی است که اگر به شما بگوید بله یعنی شاید ؛ اگر بگوید شاید یعنی نه ، و اگر بگوید نه که دیگه مدیر نیست !!

در جنگل های افریقا شیر افریقایی هر شب که می خوابه می دونه که باید فردا از کنده ترین غزال افریقایی کمی تند تر بدوه ؛ و غزال افریقایی هر شب که می خوابه می دونه که باید فردا از تند ترین شیر افریقایی تند تر بدوه ، مهم این نیست که تو شیر باشی یا غزال مهم اینه که بدونی فردا رو باید از امروز تند تر بدوی !!!

کفشی که به پای یک نفر می خورد ، پای دیگری را می زند ! برای زندگی کردن هیچ دستور العملی وجود ندارد که در تمامی موارد برای همه ی آدم ها مناسب باشد ، هیچ گاه در روی زمین دنبال یه دستورالعمل ثابت برای زندگی نباشید اگر می بینید بنده چندین کتاب توی زمینه ی روانشناسی یا تیپ شناسی یا رفتار گرایی و اینا می نویسم ، این کتاب به اندازه ی یک اپسیلون از نیاز های شما رو میتونه بر آورده کنه 
هیچ کتاب روانشناسی از هیچ انسانی روی کره زمین، همه مشکلات شما رو حل نمی کنه ! هیچ کتاب انسان گرایانه ای ، پرفکتیسمی تکامل گرایانه ای به شما اندیشه ی متعالی برای رسیدن به یک مسیر واحد رو نمی ده چون انسان ها متفاوت اند!! من اگر یه خانه ای اینجا ، خانه ی برادرش اینجا(با دست اون طرف رو نشان میده ) به محض 1 متر فاصله گرفتن می فهمم اگر تمام شرایط خانواده ی این دو یکی باشه ، همین یک فاصله ی 1 یا 10 متر ، نوع زندگی و سبک زندگی این دو نفر رو متفاوت میکنه !!

از چند تا از اندیشمندها پرسیده بودند جالب ترین لحظات زندگیتون که لذت بردید چیه ؟ 
خیلی برای من جالب بوده جواب هایی که این ها دادند
 
یکی از اندیشمندان گفته که : توی خیابان وقتی که دارم می رم احساس کنم یه توپی یه مرتبه غل خورده افتاده جلوی پام طوری که بتونم با پا بزنم زیرش این خیلی برای من لذت بخش بوده !!
یکی از اندیشمندان میگه : وقتی یه کودکی تو رو با پدر و مادرت اشتباه بگیره و بپره تو بغلت لحظه ی خیلی جالبیه که بعد متوجه شده اشتباه گرفته !!
یکی از اندیشمندان میگه که : جالبترین لحظه ی زندگیم زمانی بوده که توی فکر بودم یه قاصدکی آروم اومد نشست روی شونم 
خود من واقعا جالب ترین لحظه ی زندگی برای خود من : نصف شبه که از شدت سکوت ، نصف شب از شدت سکوت ، نمی دونم متوجه این عرضم می شید یا نه ؟ از شدت سکوت از خواب بیدار می شید ! بعد پرده ی پنجره رو کنار می زنید بعد می بینید آروم آروم داره برف میاد ، داره برف میاد !! یه حسی هست که آدم اون نصف شب بهش دست میده ! احساس می کنه که این دونه های برف مثل فرشته دارن میان پایین ! چه احساس جالبیه !
یه خانمی می گفت زیباترین لحظه ی زندگی برای من : موقعی است که این ملافه های سفید خشک شده که روی بند افتاده و باد داره می زنه زیرش آماده ی جمع کردنه ! خیلی کیف میکنم
یکی از اندیشمندان میگفت جالب ترین لحظه ی زندگیم موقعیه که صبح زود با وحشت از خواب بیدار می شدم ، احساس می کردم باید سریع آماده بشم برم مدرسه دیرم شده ، یه مرتبه متوجه می شم جمعه است : راحت چه قدر حال خوبی داره نه !! 
یکی از دانشجو ها می گفت بهترین لحظه برای من توی مسیر از دانشگاه تا خونه است ، آرزو می کنم ای کاش فلان غذا برای ناهار باشه ، وارد خونه که میشم می بینم مادرم همون غذا رو پخته آماده !! همون عذا که من چند دیقه تو راه تو فکزش بودم 
یکی از لحظه های جاب زندگی اینه که وقتی در کمد رو باز می کنی میری سراغ یه پیرهن یا شلوار قدیمی می بینی که یه پول درشتی توشه ؟ چقدر جالبه نه ؟ اصلا باورت نمی شه که این پول از کچا اومده !!؟؟؟؟؟؟
یکی از اندیشمندا می گه جالبترین لحظه برای من رانندگی توی شبه توی یه جاده ی طولانی و اینکه ماه جلوی روم باشه و توی این مدت مدام با این ماه صحبت کنم !
چارلی چاپلین میگه یکی از جالبترین لحظات توی زندگیم اینه که خیلی از اوقات تنها می شدم می دیدم کسی نیست دور و برم توی آیینه برای خودم شکلک در می آوردم و کیف می کردم !!
یک بار توی اتوبوس یادم به یه مسئله ای افتاد بی دلیل بلند خندیدم بعد متوجه شدم مردن همه نگام می کنن فکر می کنن این خول و چل شده !!! 
   

شده گاهی اوقات نصف شب از خواب بیدار شید فکر کنید صبح شده بعد متوجه می شید نه 3-4 ساعت دیگه وقت دارید بخوابید ؟ چقدر باقی اون خواب کیف داره ؟ نه ؟ آره

 

یکی از جالبترین لحظه های زندگی آدم این است که آدم صدای بارون رو از تو رخت خواب بشنوه ! نه!

یکی از اندیشمندا می گه از جالب ترین لحظه های زندگی برای من اینه که از حمام که میام ببینم یه حوله ی گرمی گذاشته شده ! حوله گرمه

یکی از دانشجوها میگفت : بهترین لحظه ی زندگیم اینه که آخرین امتحان رو با موفقیت بدم و آماده باشم برای یه مسافرت

خوب

 کنفسیوس یه جمله ی جالبی داره ! کنفسیوس میگه اگر برنامه ی 1 ساله ای دارید برنج بکارید ، اگر برنامه ی 10 ساله ای دارید درخت بکارید ، و اگر برنامه ی 100 ساله ای دارید انسان تربیت کنید.

 

از حضرت لقمان پرسیدند : یا لقمان : تربیت این فرزند از چه سنی شروع می شود؟ فرمود از 20 سال قبل از تولدش

از 20 سال قبل از تولدش

یعنی از سنی که والدینش توی سن 3-4 سالگی هستن !

 

انسان ها اساسا به 3 قسمت تقسیم میشوند : از نظر درجه ی کمال و از نظر تعالی سبک زندگی انسان ها به 3 قسمت تقسیم می شوند : مثل میوه ها هستند : بعضی از انسان ها دیر رسند ، بعضی از انسان ها زود رسند

و بعضی از انسان ها نارسند : یه جمله ای در مورد همین نارس ها هست که می گه : نترس از اینکه زندگی ات یک روز به پایان برسد ، بترس از اینکه اصلا آغاز نشده باشد. وای بر احوال کسی که تا پایان عمرش زندگیش اصلا آغاز نشده باشد.

 

جوان ها ، انسان ها در برخورد با فشار های اجتماعی 3 گروه هستند: از نظر شخصیت برخورد با فشار های اجتماعی » عده ای از انسان ها گوجه ای هستند : اینها در اولین فشار چی میشن :؟ له می شن و اینها دیگه غیر قابل برگشتن .اینها دیگه برگشت پذیری ندارن . ایریورسیبلن

 

بعضی از انسانها چیین ؟ شیشه ای هستند : اینها ترک هایی بر می دارن مثل ترک های شیشه ی یک ماشین اما فرو نمی پاشن قابل چفت و بستن . بعضی از انسان ها هم لاستیکی هستن : اینها قدرت فلکسیبیلیتی بالایی دارند ، بسیار انعطاف پذیرند با هر بار فشاری که برشون وارد می شه ، قوی تر برمیگردن به صحنه ی اول  .

 

از نظر روابط ، روابط و تعامل اجتماعی ، باز انسان ها به 3 گروه تقسیم میشن : بعضی از انسان ها نارگیلی هستن ! بچه ها اینو بدونید آلمانی هم مثل نارگیل هستن من باهاشون زندگی کردم ، آلمانی هام مثل نارگیل اند . تیپ های نارگیلی تیپ هایی هستند که از یک پوسته ی بسیار سفت و محکمی بر خوردارند اصلا به این سادگی به کسی راه نمی دن اما اگر موفق شدید یه راهی ، روزنه ای به داخلش پیدا کنید می بینی کاملا الکی و آبکی ، یه سری از افراد نارگیلی اند. بعضی از افراد هلویی اند ، هلویی اند، اینو بدونید ایرانی های اصیل و آمریکایی های این ها هلویی اند ، یعنی چی ؟ یعنی تا یه جایی اجازه ی انعطاف و نفوذ می دن ، برای ایجاد تعامل ، اما تا یک جایی ، به اون نقطه ی پایان و دد لاین که رسیدی ، دیگه هیچ کس قدرت نفوذ ، به هسته که رسیدن دیگه امکان نفوذ وجود نداره . بعضی از تیپ ها هم شلقمی اند اینها از سر تا ته شون یه سفتی ثابت دارن ، کافیه شما از همون اول این سفتی رو آشنا باشید ، اینو من در خیلی از رفتار های بچه ها دیدم ، خیلی حواستون باشه زیبا ترین حالت تعامل اجتماعی ، برخورد هلوییه

 

اینو بخاطر بسپارید : سبک زندگی ، سبک زندگی انسان ها تابع یک فرهنگ کلی        از جامعه به اضافه ی یک سری خورده فرهنگها ، خورده فرهنگ های قومی و محلی ، به اضافه ی یک سری هنجارهای درون خانوادگیه ! دقت می کنید چی عرض می کنم؟

بنابر این دو گروه ، دو گروه از انسان ها در سبک زندگی راحت اند ، یکی اون کسانی که سبک کاملا مدرنیته را برگزیدند ، یکی اون انسان هایی که سبک کاملا سنتی رو برگزیدند ، اینها در فضا و منش خودشون راحت اند ،

کیا دچار پریشان خاطری هستند ؟ 2 گروه از افراد : 1 گروه انسان هایی هستند که دچار آشفتگی اند ! چون نه سبک مدرنیته رو و نه سبک سنتی رو مد نظر دارن ، اینها دچار آشفتگی اند : یه گروه هم دچار دو گانگی هستند یعنی هم سبک مدرنیته رو برگزیدند و هم سبک سنتی رو!  این تلرانسی که معمولا گروه اخیر دارند ، یعنی کسانی که دچار آشفتگی اند ، و کسانی که دچار دو گانگی هستند ،  اکثر بار حوادثی که ما در روز نامه ها می خونیم از اتفاق هایی که می افته در اخبار ، در مراجعه برای مشاوره ، در پریشان خاطری و سرگردانی مربوط به همین گروه هاییست که دچار آشفتگی یا دو گانگی شدند.

وقتی که به اصطلاح جعبه ی سیاه بعضی از مسائل اجتماعی یا درون خانوادگی رو ، این جعبه ی سیاه رو باز می کنیم ، و

نوار حوادث درون اون جامعه ، درون اون خانواده رو بررسی می کنید ، به یک واقعیت های زشت و ناگواری می رسید .

 

 

 

  • محمد رحیمی
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.